onsdag 1 februari 2023

Att handla cirkulärt


Jag gillar verkligen att köpa begagnade saker. Dels sparar man pengar, dels sparar man på miljön. Men så ger det inte sällan även en liten känsla av tillfredsställelse över att man har gjort ett fynd. Något som, åtminstone jag, sällan upplever när man har handlat nyproducerat. Oftare tycker jag då att man kan få lite som en dålig känsla för att det blev så hiskeligt dyrt.😣  Inte minst nu när allt blivit dyrare. Då är jag ändå en sådan person som alltid jagar rabatter, extrapriser etc, oavsett om det handlar om mat, kläder eller prylar. Ovan är en sån där liten sak som ändå vid varje användning ger mig en gnutta 🌞 i sinnet. Förra besöket på Röda Korset resulterade i sex sådana muggar för en femma styck. Dessutom blev det en "ny" vinterjacka åt Eddie för 25 kr och tre pekböcker åt Colin, också för en femma styck. 🙏




 

Lagom till jul tog jag ett ryck och slängde upp en del annonser på facebook. Som synes gav det ett välkommet tillskott till julklappskassan. Nu under januari har det inte blivit av något med det, men ska ta tag i det igen i slutet av veckan. Har bl.a. rensat ur en hel del av Colins babyleksaker och urvuxna kläder igen. Just barnprylar och kläder som bara använts under kort tid är ju sådana saker som brukar vara relativt lätt att sälja och även lätta att få tag i när man behöver "nytt". Därför brukar jag alltid kolla av i facebooks köp-och-sälj-grupper, tradera och blocket innan jag köper nytt.

Igår hämtade jag just ett sånt "fynd" av barnprylar; en låda med fidget toys och pop-it. För dem som inte vet vad det är så kan jag väl enkelt förklara att fidget toys är leksaker/hjälpmedel som är avsedda för att stärka fokus och koncentration och kan minska stress och oro. Alla barnen här hemma delade upp sakerna mellan sig för det fanns grejer som passade alla mellan nyss fyllda 1 och snart 16 år. 👏👏👏 Bara en sån sak! Hur ofta händer det liksom? 😅


 


Eddie har en stor pop-it-platta som Colin ofta ofta lägger beslag på, inte sällan mot Eddies vilja. Därför hade jag ändå tänkt skaffa honom en egen.  Han älskar att sitta och trycka ner en efter en under djup koncentration. För honom fyller den kanske inte direkt den funktionen som den är avsedd för  😏 men den fyller funktion för tränande av fin-motoriken 😄👍 Hur som haver så fick han några egna pop-it-plattor nu så att storebror kan få ha sin ifred. Win win alltså. 

Nu ska jag hålla utkik efter knopp-pussel 😄



Kram

😘



Läser just nu; Sigrid - Johanne Hildebrand

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar