torsdag 25 augusti 2022

Blir det billigare?


Under sommaren har jag kommit igång med att laga en del egen barnmat åt Colin. Men med tanke på de rusande mat-priserna så blev jag ändå lite fundersam kring om det verkligen skulle bli billigare att laga egen barnmat 🤨 Barnmats-burkarna har nämligen inte följt med prismässigt (ännu..?) Där har priserna legat ganska stilla. Det enda som jag reagerat på är att fiskrätterna kostar ett par-tre kronor mer än de med kött...? Fruktburkarna tycker jag ändå har hållit sig på samma prisnivå som tidigare och då är det ändå 6-7 år sedan jag köpte sånt förra omgången. Värt att notera är också att vi handlar uteslutande på Lidl och Willys så det är deras priser som jag jämför med. Handlar man på Coop, Ica eller något annat ställe så kanske det ser annorlunda ut. 

I alla fall så för att ta reda på om det verkligen blir någon besparing räknade jag ut exakt kostnad när jag senast gjorde puré med frukt. Den ena är mango och banan, den andra är jordgubbar, äpple, banan. Mangon och jordgubbarna är köpta från frysdisken och faktiskt från Coop fast vi i princip aldrig handlar där 😆 Bananer och äpplen köptes till ett för tillfället ganska lågt pris på Lidl. 
 Som jag misstänkte så blev det inte så stor besparing på mangopurén, endast 3 kronor per burk. Men den med jordgubbar kostar hela 8 kronor mindre per burk när jag gjorde den själv. Men i slutändan så blev det ändå en besparing på 98 kronor för alla burkarna (18,5 burkar blev det) så visst var det värt det. 😁
 Ska inom kort (ska bara ordna plats i frysen först) göra några rätter med torsk och kyckling. Ska göra en ordentlig kostnadsberäkning på dem också då och se vad det blir. Om det blir en besparing, eller inte?? 😉


Kram



 Läser just nu; Beatrice av Lina Bengtsdotter 

Tittar på just nu; Det sitter i väggarna 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar