tisdag 30 augusti 2022

Efter en vecka i skolan…


Veckan drog igång med en sån där riktig måndagsmorgon när inget blir som man har tänkt sig. 😣
Efter en vecka i skolan är nu tre av fyra skolbarn hemma med förkylning. Kommer ju alltid lika säkert som julafton i december efter varje lov 🙄 Efter alla var sjukanmälda och jag hade ringt till taxin och skolbussen och skulle ta tag i disken gick strömmen. Det skulle vara ett planerat avbrott vid 9, men nu var klockan bara halv 7. Inte blev det mindre märkligt av att teven stod ännu på (till ungarnas belåtenhet 😂 )??? När jag började kolla allt så visade det sig att det bara var strömlöst i kök, farstu, toan och i utbygget. Kollade proppskåpet men allt var helt. Jaja, jag skulle få hit elektriker vid halv 8 som skulle göra en mätarflytt så det var bara att avvakta. Har som tur var termoskanna på bryggaren så morgonkaffet var ohotat 😅 
När killarna kom kunde dem konstatera att det var en fas gången längre bort på linan så jag ringde till Geab för att felanmäla. Där fick jag prata med en riktig sömngångare till karl som verkade veta varken ut eller in och tyckte att vad det nu än var för fel så kunde väl killarna som redan var här bara ta och fixa det! 🙄 Både jag och en av killarna fick förklara för honom att dem var inhyrda från en firma för att göra mätarflytt, inte kuska runt socknen och leta fel på linjen. Jaja, han skulle väl skicka en gubbe under dagen 🤨 Som tur är så finns det gott om Geab-folk i socknen för tillfället eftersom dem håller på med att gräva ner alla el-ledningar, så det kom en gubbe ganska omgående. Och där kan man snacka om service! Han hade till och med med sig en termos med kaffe "för att rädda min morgon" för det skulle ju dröja en stund tills jag fick tillbaka strömmen helt. Men färskt kaffet hade jag lyckats ordna ändå eftersom vattenpumpen ännu hade ström och bryggaren gick ju att flytta till ett uttag i vardagsrummet som också hade ström. Efter det planerade avbrottet 9-9.30 när de skulle koppla på oss på den nergrävda kabeln så funkade allt igen 🙏
 Det är helt sjukt vad man är beroende av strömmen egentligen. Värst är ju att vi inte har vatten vid totalavbrott. Under sommaren har det varit en hel del planerade avbrott när de kopplar upp hushåll efter hushåll och vi ska ha ett på 3 timmar imorgon också, men så länge man vet om det i förväg och spolar upp vatten (och sätter på bryggaren 😉) så brukar de där timmarna rassla förbi ganska fort. Då är det mest ungarna som lider nöd av att playstation, teven och wifin inte funkar 😂😂😂



 Snacka om att vi fick ett väder-omslag! Från att ha haft 28 grader våt-varm värme hela helgen så bjöd gårdagen på mer blygsamma 15 grader och jämngrått hela dagen. Idag verkar det landa någonstans mitt-i-mellan. För min del spelar vädret mindre roll idag för jag ska passa på att baka bröd innan jag trillar dit på ungarnas bacilusker. 


Kram


Läser just nu; Mellan ebb och flod - Rosamunde Pilcher

Tittar på just nu; Okänd soldat - Netflix 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar