fredag 14 januari 2011

Doft och oro

Idag doftar det nybakat bröd och såpa här hemma. Dofter som jag verkligen älskar! Har inte bakat sedan före jul så det var efterlängtat. Jag är inte typen bullbakande mamma som står med ett fat kanelbullar när ungarna droppar hem från skolan. Kanelbullar får vara till festligare tillfällen. Men att bjuda hembakat bröd, det är mina juveler bortskämda med!
Som sagt så är doften alldeles oemotståndlig. Olika dofter kan spela på olika känslosträngar. Vissa förknippar man med mormor, andra med julen. Vad är en jul utan att det luktar pepparkakor? Doften av skog. Av vår. Av höst. Ull. Sitt nyfödda barn. Tänk om man kunde spara den i en liten burk och stoppa ner näsan i den när den nyfödda har blivit gapig tonåring =)
December blev en kämpig månad på flera plan. Mycket att göra, envisa baciller men värst har varit oron för min pappa. Han mår inte bra och läkarna tar nu en massa prover för att komma fram till vad som är fel. Första beskedet han fick var cancer, medans nästa läkare intygade att han inte skulle oroa sig för det fanns flera andra mer tänkbara alternativ som dessutom är behandlingsbara. Hur kan en läkare bara slänga ur sig det värsta sådär? Jag blev fruktansvärt upprörd över det. Oro tär, men jag försöker tänka positivt nu. Pappa är vid gott mod sedan han träffade den andra läkaren så nu är det bara att avvakta.
Det var skönt med ledigheten över helgerna, men på ett sätt är det faktiskt ganska skönt när vardagen kommer tillbaka med sina rutiner. Bara man kommer ihåg att bryta dem rutinerna ibland och fånga dagen!
Posted by Picasa

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar