måndag 17 januari 2011

inget fult väder...?

Nisse Granqvist i Saltkråkan-filmerna säger en gång som svar till farbror Melker i ösregnet-"Vi har inget fult väder, bara olika sorts väder." Det brukar jag, lite drygt, svara när någon klagar över vädret. Tycker att vädret är inte så mycket att hänga upp sig på. Det blir som det blir, inget som man kan påverka. Det är nog lite typiskt svenskt att alltid snacka väder. Och framförallt, klaga över detsamma. På sommaren är det för varmt, för lite regn, för mycket regn eller för kallt. Nu på vintern så står alla förvånade och klagar över all snö. Vi har väl alltid haft vinter i Sverige, eller...? Nu regnar det och det är inte heller bra för då blir det halt överallt. Men va 17 är bra väder då?

Men idag blir det fult ute pga vädret. Regnet gör snön grå-brun och allt ser (och är) smutsigt ut. Nyfallen snö och några minusgrader är vackrare att se på...Tänker dock göra det bästa av situationen; kura inomhus, elda i kaminen,gå väldigt försiktigt när jag ska ut samt klä mig varmt. Ska baske mig inte börja klaga över vädret jag också!



Hade en riktigt lugn o skön helg med sovmornar och lugna pysselstunder i syrummet. Fast sydde gjorde jag inte. Eller jo, det gjorde jag ju lite fast för hand, inte på maskin. Virkade några armband och stickade varma muddar. Frid i själen får jag när jag kan sitta o pyssla i lugn och ro, utan tider att passa och massa måsten hängande över en. Pratade med min pappa i telefon också. Han var vid gott mod trots att han just nu går på typ svält-diet inför kommande provtagning på torsdag.



De fyra äldsta barnen har tre vuxna (halv-) systrar på sin pappas sida. Två av dem bor nära oss. I lördags åkte de till dem och övernattade till igår. De hade haft jätteskoj! Det är så kul att de ännu har så bra kontakt och träffas regelbundet fastän jag separerat från deras pappa. Sånt är ju inte en självklarhet att de skulle fungera, men vad skönt det är när det gör det!

Två av skolbarnen är krassliga och stannade hemma idag. Som det brukar var den här årstiden mao. Dem har bäddat ner sig i soffan med tjocka filtar och småsyskonen framför en film. Går aldrig att hålla de små ifrån dem när de är hemma sådär. Antagligen blir de smittade men de har ju så mysigt tillsammans =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar