fredag 13 maj 2022

Första smakportionen


 För en vecka sedan blev Colin fyra månader. Vi började dagen med ett besök på BVC där vi konstaterade att Colin växer som han ska. Han har nu fått upp vikten i den kanalen ( på viktkurvan) som han tillhörde vid födseln och samma kanal som hans längd. 7420 gram vägde han nu och han är redan 65 cm lång. 😮

Fyra månader innebär ju också att det är dags för första smakportionen, eller smaksensation som det av någon anledning kallas numera...!? När familjen äter kvällsmat tillsammans sitter alltid Colin med i babysittern så det passade väl perfekt att få smaka lite då när vi andra åt. Första han fick smaka på var detsamma som alla mina barn har fått som första och det var majspuré. Han har suttit och iakttagit oss när vi tuggat och skyfflat in mat om kvällarna 😂 så han verkade inte tycka att det var något konstigt. Efter två dagar med majs så fick han istället smaka morot. Verkade som att det var snäppet godare än majs faktiskt 😉 Som jag misstänkt är det inga som helst problem med att få i honom lite puré och det känns förstås skönt. Eddie var jätteknölig och ratade precis allt som jag erbjöd honom i början. Det resulterade dessutom i en dipp på viktkurvan för hans del också framåt 6 månader eftersom han ammades och det var det enda som dög åt honom plus att han var (är) den spinkiga sorten. Nu har vi ju inte riktigt det problemet med Colin eftersom han äter ersättning. Inte heller är han den spinkiga sorten, men det känns ändå skönt att han verkar acceptera fast föda, om än i väldigt liten mängd än så länge. 

Hur man ska introducera fast föda har fått till viss del en uppdatering sen sist jag hade en bebis, men jag tänker göra på samma sätt som jag gjort med de övriga barnen, vilket även BVC-sköterskan tyckte att jag gott och väl kunde göra. 😊 Vad jag förstod, lite mellan raderna, så var hon lite fundersam kring vissa av ändringarna i rekommendationerna som gjorts. Hon berättade tex om en familj som hade satt sig utanför akuten när de lät babyn smaka på jordnötssmör för första gången, ifall barnet skulle få en reaktion....🙄 Varför ens börja med jordnötssmör liksom??? Vilket hon hade försökt få dem att förstå genom att föreslå att det gott kunde skippa det...
Eller som det att man ska börja med att låta barnet smaka ens egen mat genom att man doppar sitt finger i såsen tex, trots att man säkert har saltat maten för enligt livsmedelsverket så är det en så liten mängd så det gör inget. Och sen kan man börja med puréer, utan salt. Vad tycker barnet om en då smaklös puré efter en saltad sås eller potatismos från förälderns tallrik??

Nej, salt ska små barn inte ha i mitt tycke. Sen gör man naturligtvis som man själv vill och jag kommer som sagt var att göra som jag gjort tidigare. 😊

 Jag kommer så småningom att börja laga egen puré åt honom, men nu de första har jag faktiskt köpt färdiga. Jag måste samla på mig ett redigt gäng burkar först så jag har något att frysa in den hemlagade maten i, så det är därför. Vill ha dessa glasburkar för jag tycker dem är bäst att använda. Tycker det är så himla kul att laga egen barnmat så jag ser verkligen fram mot det, men det dröjer ju ännu ett litet tag innan det är dags att fixa ihop några kulinariska upplevelser åt Colin. 😁


Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar