måndag 23 maj 2022

Nya blöjbyxor från imse vimse








 Tygblöjorna sedan de andra barnen har jag sparat. Däremot så var det skralt i blöj-staschen med blöjbyxor då dem antingen blivit sålda eller utslitna. De vi hittills använt fick jag tag på i en tygblöjor köp-o säljgrupp på FB, men de allra minsta 3-6 kg har Colin definitivt växt ur och nu börjar även de 5-8 kg bli lite små var det dags att jaga efter större. Ju större storlek desto längre period används de och jag lyckades inte få tag i några fräscha begagnade den här gången. Därav fick det istället bli ett nyköp och valet föll på ”gamla” beprövade imse vimse. Jag beställde från dem ifrån Minimundus som är ett företag som jag beställt mycket ifrån genom åren och som jag alltid varit nöjd med. Dem här är i storlek M som är för 8-11 kg.( Han väger strax under 8 nu).


Gällande tygblöjor har jag provat många olika sorter under åren men till Colin är det de gamla favoriterna vikblöjor ihop med blöjbyxor som har kommit fram igen. Vi har en och annan formsydd i frotté samt några i imses gamla modell av AIO också som komplement. 





 Jag använder mig av den här vikningen som var den första jag fick lära mig inne på BB 1996 när första barnet föddes. Den kallas för origami/trekantsvikning och beskrivning till den eller andra sätt att vika är lätta att hitta via google 👍  Vikblöjor är den sortens tygblöjor som är de allra mest ekonomiska då de är dem billigaste i inköp samt har ingen speciell viktangivelse (som tex aio, ai2 och pockets) så dem fungerar hela blöjperioden. Blöjbyxorna som man har utanpå är det som man isf måste ha flera av i olika storlekar. Jag brukar se till att ha åtminstone 3-4 stycken av dem så man säkert går runt mellan tvättarna. Ibland räcker det dock att man sköljer av dem/tvättar upp dem för hand och dem här från imse torkar extremt fort.


Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar