söndag 27 januari 2013

Lagat lite mat för Lilleman




Att göra egen barnmat är både roligt och väldigt enkelt. Snabbt går det dessutom. Häromdagen blev det en laddning katrinplommonspuré, en aprikos/äppelpuré, majspuré och mango/bananpuré (hamnade inte på bild). 
Dessutom varvas köpegröt med egen-lagad gröt, favoriten är hirsflingegröt :)

Är jag en duktigare mamma för att jag lagar egen barnmat mellan varven. Nej!
Skulle kunna ha samma frågeställning gällande amningen. Hör många mammor som känner sig påhoppade och att det på någe vis skulle vara sämre mammor för att de av någon anledning inte ammar. Samma har jag nu märkt när det gäller hemlagad barnmat. Tycker sånt är så himla trist och onödigt. Var och en gör som man själv vill. Men i Bebisgruppen på FB som jag är med i kan de där diskussionerna ta över-proportioner mellan varven. Och gissa vad! Det är inte dem som inte gör egen barnmat som blir påhoppade utan vi som gör det (alltid eller ibland spelar ingen roll). 
Kommentarer som "jag tänker då inte gå i väggen så jag bunkrade upp ett lager barnmatsburkar idag på Ica Maxi" eller "jag vet att vissa är så duktiga och gör allt själv men dem får ju sova på nätterna och det får inte jaaaag" eller "jag har roligare saker att fylla dagarna med som tex babyrytmik än att stå vid spisen och storkoka barnmat" osv osv. Blir så trött! Att alltid föräldraskapet ska vara nån typ av tävling med två olika lag. 
Det ena laget å sin sida lagar all mat själva av biodynamisk odlade (helst från egen kolonilott) grönsaker, använder tygblöjor och köper eko-kläder second hand och enbart träleksaker åt sina barn. Roliga helg-aktiviteter för dessa familjer är skogsutflykter, mata änder i parken eller klädbytar-dagar på lokala kulturhuset.

Den andra "hippa" föräldraskaran är den som fyller almanackan med baby-aktiviteter alla vardagar, sitter på café med barnvagn-maffian och matar sina babysar med majskrokar så att de kan prata ifred, helgerna tillbringas med vänner medan barnen är hos mor-föräldrar (för vuxentid måste man ju ha fastän man blivit förälder) vrål-shoppar märkeskläder åt sin telning som den hinner växa ur innan dem använts och sedan skänks till "bättre behövande", skaffar dyrt gym-kort för att motionera bort gravid-kilona för att sen tröst äta arack-bollar när mannen jobbar för mycket och inte förståååår mig ;9

Båda sidorna tycker naturligtvis deras liv är det bästa och så måste det ju få vara. Det är väl egentligen inte förrän dessa två sammanförs som problem kan uppstå. Därav kan jag vissa dagar känna att mitt liv skulle inta mer harmoni om jag gick ur denna Bebis-grupp....eller bara låta tangenterna vila och inte kommentera när de-hippa-mammorna går till attack mot "hippi- mödrarna" som lagar egen barnmat och använder tygblöjor.... för några stycken är vi ju som gör just det. 

Idag ska jag vila ifrån iaf. Fortsätta med min utrensning och försäljning i de andra kuliga grupperna jag är med i, så kan dem fortsätta bjäbba om majskrokarnas fördelar för att få en fritid utan mig (för det var den diskussionen som fördes idag :p )

Men nån dag så...en av tjejerna hade stoooorhandlat blöjor med några kuponger/rabatter härom dan, bild på femtioelva paket Libero under och brevid skötbordet lades upp. Skrev att jag kan läga upp en bild på mitt blöjförråd nå dag också. Jaaaa! skrev hon :p Herreguu! Vilken nivå det kan vara, men iaf så tänkte jag fota sen när mitt paket från Lilla Lammet kommit hem. 
Ja, jag väntar ännu!!!! Posten tog god tid på sig den här gången :p 
Den som väntar på något gott får alltid vänta för länge....

Tjipp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar