torsdag 12 april 2018

Mansgris??

Häromdagen stod det städning av köket på mitt schema. Eller, det fick bli så eftersom L blev sjuk kvällen och fick stanna hemma ifrån skolan. 

Iaf, medan jag höll på där. Tror det var nånstans i avtorkningen av panelen vi har på väggen så slog det mig; min karl har blivit en riktig mansgris. Och jag har ramlat rakt ner i den där "kvinnofällan" som många kallar det för. Trots att det var just det som inte skulle hända bara för att jag var hemma med barnen och han jobbar. Men jo, så har det blivit. Vem är det som städar här hemma? Jo, jag! Visst att han kan valla snabeldraken nån gång ibland. Som nu i lördags då han dammsög av små-killarnas rum. Man riktigt såg hur stolt och hur duktig han kände sig när han var färdig. För inte att tala om hur många gånger han sa det ; Jag har städat ert rum killar, så nu stökar vi inte till. Mig fick han ingen klapp på axeln av för det räckte med alla klappar han gav sig själv. Och med tanke på att det rummet dammsugs en gång/veckan och det var första gången detta året han gjorde det...ingen reflekterar över att jag gör det, men plötsligt när pappa gör det så är det något heeelt annat. Usch!
Varför har det blivit så?

Och så idag. Firman sambon jobbar på skulle åka på en mässa, men sambon valde att stanna hemma och ta ett par dagar pappaledigt istället. Vi är alla mer eller mindre förkylda här hemma, men han har tydligen drabbats av en riktigt "man-cold". Efter att han kört tjejerna till skolbussen låg han på soffan framför teven, varken mer eller mindre. Grabbarna skulle äta, de skulle ut, skulle ha hjälp med jackan när de kom in, skulle ut igen....Jag slängde ihop ett par lantbröd på morgonen eftersom sambon påpekat att det började bli dåligt med bröd och så var det tvätten som skulle hängas och den rena skulle läggas på sina platser och dammsugaren skulle vallas, hundarna skulle ha mat and so on. När jag stod uppe och hängde dagens andra maskin tvätt och Eddie ropade om hjälp med dragkedjan för sjutttioåttonde gången på en timme bad jag honom be pappa, men han "hörde inte", då brann det! Är man hemma för pappa-ledighet så ligger man fan inte på soffan hela dagen! Men det tyckte han var helt legitimt eftersom han dessutom var förkyld (vilket jag också är men...) så det slutade med att han vart sur på mig för att jag "alltid är grinig när han är hemma" vilket jag inte alls är. Bara de dagar han ockuperar soffhörnet medan jag ska göra allt och lite till. 
 Jag drämde igen ytterdörren o tog hunden o drog iväg ett par timmar o hämtade hem tjejerna från bussen på hemvägen. Resten av dagen hjälpte han Eddie av och på med jackan o stövlarna....för det blev som att det var det allt tjafs hade handlat om. Bara jackan o stövlarna. Inget av det andra. :/





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar