tisdag 19 februari 2013

Höga halter av flamskydd eller inte???



Sökandet efter Lillemans nästa bilbarnstol fortsätter. Vi har väl egentligen bestämt oss för modell, men jag ville veta mera!! Inte bara allt det där om krocksäkerheten osv. Det är f.ö. inget svårt att få svar på utan den detaljen hur det står till med farliga kemikalier, flamskyddsmedel osv osv i stolarna. Det är inte helt enkelt att få besked m. Råd & rön har testat (som man kan köpa på deras hemsida) men just den stolen vi tänkt var inte med. Och då återstår det bara frågetecken???? 
Att det ska behöva vara så svårt att få svar på en minst lika viktig fråga!? Kan tycka att det skulle ligga i fabrikanternas intresse att informera om det inte finns i deras produkter. Eftersom ingen information ges kan man väl nästan anta att det gör det eller att de själva inte ens vet hur deras värden ligger till.

Suckar och tänker sen att jag får göra som jag tänkt från början. Med andra ord, ta av klädseln på den nya stolen och tvätta före användning. Se till att Lilleman inte sitter och suger på den och till sommaren införskaffa ett typ av skydd som man drar över stolen så direkt hudkontakt med klädseln undviks. (Tanken är att han ska ha en ny stol från slutet av mars och då lär han ännu bära kläder i flera lager ett tag till, men till sommaren kan tänkas att han åker bil i blöja och kortärmat...).

I mitt letande hittade jag iaf detta inslag på svt. Intressant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar