onsdag 27 februari 2013

Troll och tyg


I eftermiddags tog vi oss ut i solskenet på en liten promenad. Vi har ännu gott om snö, men luften skvallrade om att nu är faktiskt våren i antågande!


Hugo följde naturligtvis (dessvärre!) efter oss. Är lite rädd när han traskar efter oss ute på vägen. Bilar är stora och hårda men det förstår han inte riktigt. Till slut så lyckades jag få ner honom i dikeskanten istället, men han mjaulade missbelåtet :p


Tjejerna ville till vad dem kallar "trollskogen". Tack vare täta grenar så var det barmark under dem stora tallarna. Jag lyckades baxa ner vagnen genom snödrivorna, lätt var det inte, men väl värt "besväret" när lyckliga barn sprang runt bland "trollen" och klappade dem (Trollen är mossiga stenar egentligen).


Projekt "klä-om-vagn-till-Lilleman" är på gång. Alldeles i startgroparna kan man väl säga. Hämtade hem ett fynd från en Köp-o-sälj-sida som skall göras om. Varför det då??
Tja, för det första så är jag ett stoort fan av retrovagnar. Älskar de där gamla godingarna. Snygga, funktionella och så är det väl en gnutta nostalgi också förstås, 70-talist som jag är. 
För det andra så är det där med kemikalier i allting, igen! Vi har en Emmaljunga som köptes till L 2007, innan larmrapporterna (iaf så vitt vi läste/hörde). Den har används sparsamt eftersom L inte var ett sånt där barn som älskade sin vagn direkt. Sen blev det syskonvagn när E föddes och mitt intresse för retrovagnar kom igång ordentligt. Med andra ord fick hon en annan vagn :) Sambon har dock nåt enormt stort affektionsvärde i L´s vagn så sälja den är det inte tal om!
Vagnar tillverkade före 2010 innehåller flamskyddsmedel...med andra ord vill jag inte använda den mer (det här var en nyhet för mig)! 
Men även retrovagnar innehåller förstås en massa kemikalier. Det var ju inte så noga på den tiden liksom. Många är galon, plastmaterial, vadden i sufletterna är nog inte så hälsosamma efter 30-40 år.

Den här köpta igår är en -05:a = flamskyddsmedel även i den, men sambon har ingen affektion i denna så jag får sätta saxen i den hur mycket jag vill :)
Plus att den har "krom-chassi", så med rätt tyg (ekologiskt är inhandlat) ska den nog kunna blir relativt retro och högst personlig. 

För det är tredje orsaken; jag vill ha en vagn som inte "alla andra" har, en nack-vändare så att säga.


"Slaktningen" påbörjades direkt vid hemkomsten. Och se där! Under det "vanliga-fula" fotstöds-tyget fanns ett snyggt galler- stöd. En glad överraskning.


Så här såg E´s vagn ut när den var klar -09. Lite för "flickig" för Lilleman att ärva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar