söndag 17 februari 2013

Om att skramla mamma-poäng...eller inte...

Så var den där barnmats-debatten igång igen! :P
På Bebis-gruppen då alltså. En mamma hade dåligt samvete för att hon inte lagade all mat själv. Nån mamma svarade direkt att hon inte lagade nån mat alls, köpte allt på burk. Var så trött på alla "präktiga mammor" som lagade allt själv. Och en mamma menade på att hon knappt vågade nämna att hon lagade allt själv för att hon kände sig så "pretto".
Denna tävlan i mamma-poäng som alltid ska förekomma, kan man bli annat än trött på det?

Man lägger väl sin energi på det man tycker är viktigt? Oavsett om det handlar om barnmat, uppfostran, kemikalier, sitt arbete, intressen och hobbysar?
Sen om man då "råkar", som jag då, tycka att det är viktigt med vad jag stoppar i mina barn och använder tygblöjor och plastbantar och lite till...då är man ett jävla pretto och ska helst hålla käft för att inte nån stackels mamma ska få dåligt samvete= dåliga mama-points *suck, dubbelsuck*
Jag prackar inte på andra min åsikt, jag gör vad som känts bäst för mina barn och mitt samvete!

Som sagts tidigare så vissa dagar känner jag att det bästa skulle va att träda ur denna gruppen. Tacka för mig med nån fyndig dräpande kommentar, så att det med all säkerhet skulle finna mig över-mycket pretto. Istället väljer jag återigen att stänga av öronen, schrolla vidare och gå in på nån av de mera "miljötänkande" grupperna och glädjas åt att jag inte är ett dugg pretto och inte ett dugg ensam om att tycka o tänka som jag gör.

Beställde förresten böcker från Adlibris igår bla. denna Handla rätt för en giftfri barndom av Anne Lagerqvist, Christin Ribbing och Karin Wallis. 



Även några andra böcker slank ner i korgen, allt från Homeschooling, Waldorf pedagogik och odling.
Å nää, jag får inga flera mama-points för det.
Bara känslan av "rätt&riktigt" för egen del :)


1 kommentar:

  1. Men tack snälla för länkningen! :) Åh det är så mkt man "bör" och inte "bör" göra när man får kids. Jag tror på magkänslan. Det blev en blandning av hemmagjord och bortgjord barnmat när min son var i det stadiet. Jag tror att man måste göra precis så mkt som man mäktar med, bättre att vara en nöjd och glad förälder liksom. :) Ha en fin kväll!
    /AnnaCarin

    SvaraRadera