lördag 2 april 2022

The-kakor/ källarfranska


  Igår fanns det tid så jag tog och bakade lite bröd. Jag hade Eddie hemma ifrån skolan med ont i halsen så han fick bestämma vad jag skulle baka för bröd och det han valde var "såna platta med prickar" vilket alltså är the-kakor 😉 Till mina bröd har jag använt det här receptet;

50 gram smör eller margarin
5 dl mjölk
50 gram jäst
1 1/2 tsk salt
1 msk socker
12-13 dl vetemjöl eller vetemjöl special

Smält fettet i en kastrull. Häll i mjölken och värm till 37 grader. Rör ut jästen med mjölet och fettet i en bunke eller köksmaskin. Tillsätt salt, socker och nästan all vetemjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen tills den är smidig och låt den sen jäsa övertäckt i ca 30 min. Lägg degen på mjölat bakbord.
 
Rulla ut degen i 2 längder och dela varje bit i 6 delar. 
För att göra the-kakor formar du runda bollar av degen och plattar sedan till dem med handen eller kavel. Lägg dem på en plåt med bakplåtspapper och nagga dem med en gaffel.
Vill du istället ha källarfranska så vänder du brödbollarna i vetemjöl innan du lägger dem på plåten med bakplåtspapper.
Låt dem jäsa i ca 30 min och grädda dem sedan i 225 grader i mitten av ugnen i 10-12 min.



Av samma deg kan man göra källarfranska. Det enda som skiljer dem åt är egentligen formen, men visst kan det göra så att de smakar olika också...?🙄 Åtminstone om man frågar mina ungar så är det en enorm smakskillnad! 😆


Idag ser jag fram emot en ganska lugn lördag utan några direkta planer. Får se vad dagen och vädret har att erbjuda helt enkelt. Känns ju en aning snopet med det här totala väderomslaget vi fick med värsta kylan och till och med några flingor snö, men det är väl bara att gilla läget och slänga på sig vinterjackan igen antar jag 🙄 För ut någon stund ska vi åtminstone. Sen ska jag nog baka lite mera bröd av något slag i helgen för det börjar så smått att tryta i frysen och jag föredrar när förrådet är fullt! 😄


Kram
😘



You don´t always need a plan. 
Sometimes you just need to breathe, trust, let go and see what happens."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar