onsdag 20 april 2022

Är rosa bara för tjejer men blått för både och?


 


En tjej var här och köpte kläder av mig idag. Jag hade Colin med mig ute i vagnen, varpå hon direkt antog att Colin var en tjej pga den rosa kanin-snutten. Det ovan var vad hon såg. Bebis i blå vagn, blå mössa men med en rosa snutten och då var det, enligt henne, självklart att anta att det var en ”hon” i vagnen. Hon såg helt tom ut när jag svarade med ett ”han” i nästa mening. Förklarade till och med hur det kom sig att han har sin rosa kanin-snutte (att den kom med en kasse begagnade leksaker och råkade bli favoriten) fast jag egentligen kände att det inte skulle behöva förklaras. Varpå hon säger att ”jaha, nej, då hade jag slängt den om jag haft en son”!!!!!!!!!! 🤮🙈 Alltså, man blir f_n mållös! 

Det mest skrämmande var att hon jobbar på en skola som fritidspedagog…Är väl inte omöjligt att hennes tyckande färgar av på hennes jobb. 


Men tyvärr var det inte första gången precis detta händer. Vid tidigare tillfällen har han dessutom haft blå overall men ändå är det bara snutten som folk tycks se….?🤔

 Så vad kan man dra för slutsats av det här? Att tydligen är det så att enligt många så kan uppenbarligen inte pojkar ha något som helst rosa, men det skulle ändå vara helt i sin ordning att ha blå vagn, blå mössa eller blå overall på en flicka (självklart är det det). Så blå är inte en pojkfärg i den bemärkelsen längre (tack o lov!) men rosa, rååååsa, är ännu, 2022, så jäkla inpräntat hos en del endast för flickor. 

Om man måste veta, varför inte bara fråga! OM det  ens är relevant att veta könet på en främmande persons bebis.




Kram 

😘 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar