onsdag 29 november 2017

Möte med BUP




I eftermiddags var det möte med BUP på skolan ang L. Det var en specialpedagog från BUP som var där som skulle informera skolan om vad dem kommit fram till ang. L genom utredningen som vi gjort. Trots att jag verkligen i mitt tycke har en bra kontakt med dem på BUP, pratar tex regelbundet med en sköterska och vi har varit inne där ett par gånger till efter utredningen var klar, blev jag ganska förvånad idag. 
 Jag har hela tiden trott att det var Adhd som var Lowes diagnos. Kändes ändå ganska rimligt med tanke på att hennes pappa har det och jag har väl tyckt att det är mycket som har stämt in på henne när jag läst om adhd (även om det även finns vissa olikheter mellan henne och pappan också, men han är 46 och hon är 10 så, tja, inte så konstigt kanske). Men nähäpp, det visade sig att de konstaterat ADD med koncentrationssvårigheter....!? Jaha, så en annan får läsa och lära om då....Ska få hem papper på det mera exakt vad det innebar. 

Kan iaf konstatera att om än inte allt funkar helt perfekt och smärtfritt ännu så har åtminstone medicinen gjort en ganska ordentlig skillnad. Visst, det är ännu tämligen många konflikter med henne. Hon har ännu svårt i skolan. Men, när BUP_människan läste upp det som psykologen skrivit (en del som jag berättat, en del som hennes tidigare lärare berättat) så kände jag bara;oj!!! Ja visst ja, det var så det var...Då kunde jag ändå känna att vi har kommit en bit på väg. En bit på väg i rätt riktning.
 Men ändå, (ska inte måla fan på väggen, men..) jag känner en stor oro för henne hur det ska gå sen längre fram när det kommer att ställas mera krav på henne från skolan. Hon går i fyran nu, men det är ju inte alls länge till sexan-sjuan, när betygen kommer. När krav ställs allt högre på vad elever ska kunna. När det ställs krav på eget ansvar gällande studierna...Puh! Det kommer helt säkert att bli tufft. Vi peppar henne allt vad vi kan och det gäller absolut att hela tiden tänka på det att hon gör sitt bästa utifrån sina förutsättningar. Samtidigt vet jag att hon ofta jämför sig med sina kompisar och många gånger, redan nu, känner att hon är dum och korkad som inte kan det som " alla andra" kan och den biten kommer inte bli lättare för henne att tampas med när betygen kommer in i bilden.

Skolsystern upptäckte att hon hörde sämre på kontrollen i skolan, så nu har vi fått remiss in till öron-näsa-hals på lasarettet på måndag morgon för att kolla upp det. Får se vad det visar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar