onsdag 22 januari 2014

Byt till eko


Ojoj, har varit (och är även så idag) lite bråda dagar med mycket att göra och mycket som jag vill hinna med. 
Det där med vad man tycker ska göras och vad man faktiskt hinner med hänger inte alltid ihop. Men iallafall. 
Igår var vi, förutom på ett tandläkarbesök med Tim, även på Willys och gjorde en storhandel för de kommande två veckorna. 

På senare tid har jag blivit bättre och bättre på att handla ekologiskt. Lite beror det nog på att jag fick en liten spark där bak av naturskyddsföreningens kampanj "Byt till Eko". Men, även det faktum att Willys har faktiskt utökat sitt eko-sortiment ganska ordentligt. Jag handlar mest på just Willys och även en del på Konsum. 
Konsum har ju sitt Änglamarks-sortiment som jag alltid väljer om den varan jag ska ha finns i det och det har jag gjort ganska länge. Men på Willys har det varit lite svårare att hitta ekologiska alternativ. Därför tycker jag det är extra glädjande att det numera utökas i en allt raskare takt, även om det ännu återstår många varor som jag saknar ett ekologiskt alternativ på.

Sen att deras pris på dem ekologiska varorna inte heller är direkt dyrare än de konventionella varorna. Snarare ligger dem i en slags mellanklass prismässigt, vilket är positivt. Jag tror att just det att ekologiska varor länge varit betydligt dyrare har gjort att många ändå väljer de konventionella för att man ser mest till sin egen plånbok. Billig mat är något vi nog blivit ganska vana vid med alla lågpriskedjor som finns att välja på. 
Eller faktiskt helt enkelt att man inte har råd fast man skulle vilja välja eko för att man lever precis på de ekonomiska marginalerna. Orsakerna kan vara många. Men när flera köper eko blir priserna lägre och ännu flera kan få möjligheten att välja eko :)

En annan sak jag tänkte på när jag var på grönt-avdelningen på Willys; Det första man möts av är dessa dignande berg av frukt och grönsaker i en färggrann kavalkad...dem konventionellt odlade då förstås. Nästan lite undanskymda i en liten hylla längre bort ligger eko-paprikan och eko-clementinerna. Tänk er att det skulle vara tvärtom! Att allt ekologiskt låg framme på första parkett och de andra nånstans "därborta" i en liten hylla. Att vi konsumenter i vårat handlande blir väldigt påverkade av hur affärerna skyltar med sina varor är ju ingen hemlighet. Om affärerna skulle så att säga vända på steken skulle det även med all säkerhet få flera att handla ekologiska varor. Kanske något att påtala för butikerna...!?

Sen det andra problemet; att det slängs så ofantligt stora mängder mat i hushållen idag. Tex är det ofta erbjudanden om att köpa två för ett billigare pris. Och så köper man två förpackningar, fastän man egentligen bara behöver en. Så står det och blir gammalt och så slänger man det och tänker äsch, det var ändå så billigt...
Så fruktansvärt onödigt!
Betalar man liite mera för sin mat tror jag att man kanske är en liten aningens mer benägen till att faktiskt ta vara på den och äta upp den.

Med det sagt är det dags att återvända till mina grötbullar i ugnen och degar på jäsning. Storbak på schemat idag. Vill fylla frysen ordentligt eftersom det är den årstiden när man när som helst kan bli liggande i nån flunsa eller så. Katastrof-tänk kallar min sambo det för. Jag kallar det för att vara förberedd ;)
Nästa vecka är det dags för vaccination för Lilleman och det brukar kunna resultera i gråt o tandagnisslan, ev. en gnutta feber på det. Kan vara skönt att bara kunna gugga ner sig med honom i soffan ett par dar då utan en massa måsten tänker jag.

Måste också bara skriva, just nu känner jag hur det hickas därinne i magen. Att sitta så här och känns dessa små hick...hick...hick...åhhh, blir alldeles varm i hjärtat :)

Tjipp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar